+420 734 769 261 ms.nemcova@seznam.cz @msmorbudejovice Moje MŠ

MATEŘSKÁ ŠKOLA ŠAFAŘÍKOVA

KONCEPČNÍ ZAMĚŘENÍ MATEŘSKÉ ŠKOLY

Mateřská škola Šafaříkova realizuje vzdělávání v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání, přičemž se profiluje specifickým zaměřením na propojení vzdělávacích oblastí s prvky badatelské činnosti a s důrazem na smysluplné využívání moderních digitálních technologií.

Naším cílem je rozvíjet děti v souladu s jejich individuálními potřebami, zároveň však reflektovat aktuální společenské i technologické výzvy. Věříme, že děti jsou přirozenými účastníky digitálního světa, a proto je naší prioritou je s tímto prostředím bezpečně, uvědoměle a efektivně seznamovat.

 

Příklady projektových aktivit:

"Malí vědci v akci"
Děti objevují vlastnosti vody, světla nebo magnetismu. Pomocí digitální lupy zkoumají strukturu listů, kamínků či textilií, výsledky pozorování si fotí a společně vytvářejí tematická digitální portfolia.

"Můj svět objektivem"
Děti fotografují své okolí při tematických vycházkách (např. "Barvy podzimu", "Kde bydlím", "Co kvete na zahradě") a vytvářejí z fotek koláže či prezentace. Učí se základy digitálního zpracování fotografií a práci se složkou v tabletu.

"Programujeme s roboty"
Hravé seznamování s programováním pomocí robotických hraček (Bee-Bot, Cubetto). Děti si tvoří vlastní mapy, nastavují trasy a řeší logické úkoly – rozvíjí tím prostorovou orientaci, algoritmické myšlení a spolupráci.

"Kyberpohádky a digitální hrdinové"
Projekt zaměřený na bezpečnost v online světě – s pomocí pohádkových příběhů a knih (např. "Offlajňák" a „Offlajňák se vrací“ nebo soubor „Kyberpohádky“) se děti seznamují s pojmy jako soukromí, heslo, falešná informace nebo kybernetická past. Využíváme piktogramy, příběhové karty a dramatizaci.

"Od semínka po plod" – badatelská zahrádka
Děti sledují růst rostlin, dokumentují ho pomocí fotografií a digitálních zápisů. Využívají měřidla, mikroskopy a aplikace pro poznávání rostlin. Vytvářejí vlastní digitální herbář.

"Digitální knihovna"
Děti se podílí na tvorbě vlastní „digitální knihy“ – pomocí tabletu zaznamenávají krátké příběhy, básničky nebo vlastní vyprávění, doplňují ilustracemi z fotoaparátu či kreslicí aplikace. Podporujeme rozvoj jazykových dovedností i digitální tvořivosti.

"Malý novinář"
Starší děti vytvářejí vlastní „dětský zpravodaj“ – fotí, kreslí a nahrávají zpravodajské vstupy ze života školky (výlet, návštěva, divadlo), které pak s pomocí pedagoga zpracovávají do jednoduché digitální formy (např. PowerPoint, prezentace na tabletu).

 

Věříme, že děti vedené k objevování, samostatnému myšlení a bezpečnému využívání technologií si vytvářejí zdravý vztah k digitálnímu světu a zároveň si uchovávají schopnost vnímat svět s respektem, kritickým odstupem a lidskostí.

 

 

VÝCHOVNĚ VZDĚLÁVACÍ PRÁCE

PŘÍKLADY PROJEKTOVÝCH AKTIVIT